TOP

“ရွာမွရွားတဲ့ႏိုင္ငံေရးသမား” နဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္မရေသးတဲ့ သမိုင္းျပႆနာတခ်ဳိ႕


ေမာင္ဝံသက သူ႕ရဲ႕ 'ရွာမွ ရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ေဆာင္းပါးမ်ား' ဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါး ေပါင္းခ်ဳပ္ကို လက္ေဆာင္ ေပးခဲ့ပါတယ္။ စာအုပ္တန္ဖိုးက ၄၅ဝဝ က်ပ္ ဆိုေတာ့ ဒီစာအုပ္ကို မဖတ္ မျဖစ္၊ ဖတ္မွ ျဖစ္မယ့္သူမ်ဳိးေတြ ေလာက္ကပဲ ဝယ္ဖတ္ႏိုင္မလား ထင္မိပါတယ္။

လက္ေဆာင္ ေပးသူရဲ႕ ေက်းဇူးကို ေထာက္ထားၿပီး မဟာသႀကၤန္ အား ရက္မ်ားအတြင္းမွာ ဖတ္႐ႈ ေလ့လာ ျဖစ္ပါတယ္။ အသက္ အရြယ္ရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈအရ ဇာတ္လမ္း ဇာတ္ကြက္ေတြထက္ စာေရးသူရဲ႕ အျမင္ အယူဆမ်ား၊ သေဘာထားမ်ားကို အာ႐ံု စိုက္ ေလ့လာၾကည့္မိပါတယ္။

 စာေရးသူရဲ႕ အမွာ,မွာ ၂ဝဝ၇-၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ေတြ အတြင္း မဂၢဇင္းနဲ႔ ဂ်ာနယ္တခ်ဳိ႕မွာ သူ ေရးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါး ေတြအနက္ ႏိုင္ငံေရးကို အေလးေပး ေရးသားခဲ့တာေတြကို ေရြးခ်ယ္စုစည္းထားတာ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးျဖစ္ခဲ့တဲ့ သူ႕ရည္ရြယ္ခ်က္က (၁) ႏိုင္ငံ ေရးသမားေကာင္းေတြ ေပၚထြက္လာေစဖို႔နဲ႔ (၂) ႏိုင္ငံေရး အသိနဲ႔ မဲဆႏၵေပးၾကတဲ့ ျပည္သူေတြ တိုးပြားလာေစဖုိ႔ ျဖစ္ ပါတယ္လို႔ သူ႕အမွာစာမွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ စာေရးသူရဲ႕ ေကာင္းျမတ္တဲ့ ေစတနာဆႏၵလု႔ိ ဆိုရပါမယ္။ ႏွစ္ေပါင္း (၁၉၄၈-၂ဝ၁ဝ) ၆၂ ႏွစ္အတြင္း 'အေမာေျဖလို႔ မရေသးတဲ့ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးဘဝ'အတြက္ ဒီအခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ လိုေနတယ္လို႔မ်ား ဆရာေမာင္ဝံသက ယူဆခ်င္သလားလို႔ စဥ္းစားၾကည့္ခ်င္ပါတယ္။ သူဟာ ၂ဝဝ၇၊ ၂ဝဝ၈၊ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း သံုးႏွစ္တာ ကာလမွာ (ဒီစာအုပ္မွာ) ေဆာင္းပါးပုဒ္ေရေပါင္း ၈၄ ပုဒ္ ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ပ်မ္းမွ် တစ္ႏွစ္ကို ေဆာင္းပါး ၂၈ ပုဒ္ ေရးခဲ့တာပါ။ (တျခား အေၾကာင္းအရာ မတူတဲ့) ေဆာင္းပါးေတြလည္း ရွိဦးမွာပါ။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဆရာေမာင္ဝံသဟာ စာေရး ႏိုင္တဲ့သူလို႔ ဆိုရေတာ့မွာပါ။ စာနယ္ဇင္းသမားပီပီ စာစံုစံု လည္း ေရးႏိုင္တဲ့ သူလို႔လည္း ဆိုရမွာပါ။ သူ႕ေဆာင္းပါး ေပါင္းခ်ဳပ္မွာ အပိုင္း ၉ ပိုင္း၊ ေဆာင္းပါး ၈၄ ပုဒ္ ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

သူ႕ဘဝရဲ႕ အဓိက ဘဝပံုရိပ္ဟာ စာနယ္ဇင္းသမား တစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘဝပံုရိပ္' ပဲလို႔ ယူဆခ်င္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူဟာ ၁၉၈၈-၁၉၈၉ အတြင္းမွာ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ေယာက္အျဖစ္ (ဆိုလိုတာက ႏိုင္ငံေရးသမား တစ္ေယာက္အျဖစ္ သူ စမ္းၾကည့္ခဲ့ဟန္တူပါတယ္။ ျဖစ္ရပ္အရ ေျပာရရင္ 'သူ တကယ္ ဘာျဖစ္ႏိုင္တယ္' ဆိုတာကို 'ျဖစ္ရပ္က တရားျပခ့ဲၿပီ' လို႔ ဆိုရပါမယ္။ (သူငယ္ခ်င္း ေရ... သူငယ္ခ်င္းလိုပဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကို Test Run လုပ္ ၾကည့္တဲ့ သူေတြ အမ်ားႀကီး ရွိတယ္ဆိုတာ သူငယ္ခ်င္းလည္း ေတြ႕မွာပါ။ သူ႕ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္မွာ ေဖာ္ျပထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အျမင္ သေဘာထားမ်ားဟာ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေျပာရရင္ ႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပံုရိပ္ထက္ စာနယ္ဇင္း သမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ ပံုရိပ္က ပိုၿပီး သဲသဲကဲြကဲြ ရွိတယ္လို႔ မွတ္ယူခ်င္ပါတယ္။ သူဟာ ကမၻာေပၚက သမိုင္းေခတ္ အလိုက္ ထင္ရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားရဲ႕ အတၴဳပၸတိၱ (အနည္းဆံုး) ၁ဝ အုပ္နဲ႔ တျခား အေၾကာင္းအရာမ်ဳိးစံု ပါတဲ့ စာအုပ္ေပါင္း ၅၆ အုပ္အထိ ေရးသားျပဳစု ထုတ္ေဝႏိုင္ခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္။ 'ေဒါင္းစာေပ'နဲ႔ အေတြးအျမင္ မဂၢဇင္းဟာ ေမာင္ဝံသရဲ႕ 'ကိုယ္ပြားေတြ'လို႔ မွတ္ယူရမွာပါ။ ၂ဝ၁ဝ ေမမွာ ထုတ္ေဝခဲ့တ့ဲ သူ႕ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္ထဲမွာ 'ေမာင္ဝံသ' ကို ေတြ႕ရွိႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆခ်င္ပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါး ေပါင္းခ်ဳပ္ထဲမွာ သူ႕ရဲ႕ ရပ္တည္မႈ၊ သူ႕ရဲ႕ အျမင္ သေဘာထားနဲ႔ သူ စဥ္းစားေျဖရွင္းပံု နည္းနာမ်ားကို ေတြ႕ရွိႏိုင္တာေၾကာင့္ ပါပဲ။

ေမာင္ဝံသဟာ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ အတြင္းမွာ ေပၚ ထြက္လာတဲ့ ပညာတတ္ မ်ဳိးဆက္တစ္ဆက္ကို ကိုယ္စားျပဳ ထားသူ တစ္ေယာက္ပါ။ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္ မ်ဳိးဆက္တစ္ဆက္ရဲ႕ အဖဲြ႕ဝင္တစ္ဦးပါ။ သူ႕ရပ္တည္မႈ၊ အျမင္ သေဘာထား နည္းနာမ်ားဟာ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ ပညာတတ္ မ်ဳိးဆက္မ်ားရဲ႕ အဇၩတၱကို ကိုယ္စားျပဳ ထင္ဟပ္ ေနမွာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉ ရာစု အစပိုင္းမွာ စတင္ခဲ့တဲ့ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းမွာ ပညာတတ္ မ်ားဟာ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္မႈရဲ႕ ေက်ာ႐ိုးအစု အျဖစ္ ပါဝင္ခဲ့ၾကတာပါ။ ဒီျဖစ္စဥ္ထဲမွာ 'ၿဗိတိသွ် အလိုေတာ္ရိ ပညာတတ္'မ်ားနဲ႔ 'သူ႕ကြၽန္မခံခ်င္တဲ့ ပညာတတ္မ်ား'လည္း ထြက္ေပၚခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရမွာပါ။ ပုဂၢလပဓာန အယူဝါဒ (Individualism) နဲ႔ ပရပဓာနအယူဝါဒ (Altruism) မ်ားဟာ ပညာတတ္ လူမႈအလႊာမ်ားအတြင္းမွာ (ဘယ္ေခတ္မ်ဳိးမွာမဆုိ) လႊမ္းမိုး ႀကီးစိုးေနတဲ့ အယူဝါဒ (Ideology) ႏွစ္မ်ဳိးပါပဲ။ 'ေခါင္းထဲမွာ ဘာအေတြးအေခၚမွ မရွိတာ လြတ္လပ္တယ္၊ ဦးေႏွာက္ကို ဗလာထားရမယ္ ဆိုတဲ့ (Iedological Bankruptcy) ေတြးေခၚမႈ ေဒဝါလီခံရျခင္းဟာ ပညာတတ္မ်ားအၾကားက ေတြးေခၚမႈမိႈင္း (Ideological Illusion and Hallucination) တစ္မ်ဳိး၊ အျမင္ေမွာက္မွားမႈ တစ္မ်ဳိးသာ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိနဲ႔ မိဘနဲ႔ သားသမီးလို ရင္းႏွီးတဲ့ သခင္ေဟာင္းႀကီးတစ္ဦးက မိမိကို ခုလို ရယ္ရယ္ေမာေမာ ေျပာခဲ့ဖူးပါတယ္။ 'အေခ်ာင္သမား ဆိုတာ သိပ္ဆန္းဆန္းျပားျပားႀကီး မဟုတ္ပါဘူးကြာ'တဲ့။ 'ေခ်ာင္တဲ့လမ္းနဲ႔ က်ပ္တဲ့လမ္း ၾကံဳတဲ့အခါ ေခ်ာင္တဲ့လမ္း လိုက္တဲ့သူေတြေပါ့ကြ ေကာင္ေလးရ' တဲ့။ ျဖတ္သန္းရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳမ်ားအရ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ႀကီး တစ္ခုလံုး အတြင္းမွာ မိမိတို႔ဟာ 'ေခ်ာင္တဲ့လမ္း၊ အထိအရွမရွိတဲ့ လမ္း၊ ငါ့ဖို႔ တစ္ခုခုပါတဲ့ လမ္း'ကို အေၾကာင္းျပခ်က္ အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လိုက္ပါသြားတဲ့ သူေတြကို သမိုင္းေကြ႕တိုင္းမွာ ေတြ႕ခဲ့ရတာခ်ည္း ျဖစ္ပါတယ္။

မိမိ၊ ကိုစိုးသိန္း (ေမာင္ဝံသ)၊ ကိုရဲထြတ္ (ဝင္းထြဋ္ေဇာ္) တို႔ဟာ ၁၉၅၇-၅၈ နဲ႔ ၁၉၆၂-၆၃ ခုႏွစ္ မ်ားအတြင္း အမိ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီးမွာ ေတြ႕ဆံု ရင္းႏွီး ခင္မင္ခ့ဲၾကၿပီး အမိတကၠသိုလ္ႀကီးက 'မိမိတို႔ ပခံုးေပၚ တင္ေပးလိုက္တဲ့ သမိုင္းေပးတာဝန္မ်ား'ကို မိမိတို႔ ေက်ပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ ခ့ဲၾကတဲ့ သူေတြပါ။ ကိုယ္ ႀကိဳက္တဲ့လမ္း ကိုယ္ ေရြးၿပီး ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ၾကတာပါ။ ကမၻာႀကီးဟာ က်ဥ္းက်ဥ္းကေလး ပါလို႔ ဆိုစမွတ္ျပဳၾကတဲ့အတိုင္း ၂ဝဝ၆ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ မိမိတို႔ဟာ အေၾကာင္း အားေလ်ာ္စြာ စာနယ္ဇင္း မ်က္ႏွာစာ မွာ ျပန္ဆံုစည္းမိ ၾကပါတယ္။ မိမိတို႔ဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၄ဝ ေလာက္ အဆက္ျပတ္ သြားခဲ့ၾကတာပါ။ ျပန္ဆံုမိတဲ့ အခါမွာ လည္း 'အေမာ ေျဖလို႔ မရၾကေသးပါဘူး'။ သူတုိ႔ တစ္ေတြက စာနယ္ဇင္း နယ္ပယ္မွာ အေျခက်ေနၾကပါၿပီ။ 'ဝါရင့္ ကေလာင္ေတြ' ျဖစ္ေနၾကပါၿပီ။ 'အမ်ဳိးသားစာေပဆုရွင္ ေတြ'ေတာင္ ျဖစ္ေနၾကပါၿပီ။ ေမာင္ဝံသရဲ႕ 'ဒုတိယအေတြး' နဲ႔ ဆရာဝင္းထြဋ္ေဇာ္ရဲ႕ 'အေရျပားေပၚမွာ ေရးတဲ့ သမိုင္း' စာအုပ္ေတြကို မိမိဟာ ဟိုး နယ္စြန္ နယ္ဖ်ားက 'မဲဇာ'မွာ ခက္ခက္ခဲခဲ ဖတ္ရတာပါ။ 'စာငတ္'လြန္းေတာ့ သူတို႔စာအုပ္ ေတြကို အႀကိမ္ႀကိမ္ ဖတ္႐ႈခဲ့ရပါတယ္။ 'ဒုတိယအေတြး'က က်င့္ဝတ္နီတိဆန္ပါတယ္။ အေရျပားက သမိုင္း႐ုပ္ဝါဒ သေဘာဆန္ပါတယ္။ အဲဒီစဥ္ကတည္းက သူတုိ႔လို ေတာင္ ေတာင္အီအီ ေရးရရင္ ေကာင္းမွာပဲလို႔ အားက်ေတြး ေတြးမိ ခဲ့ပါတယ္။ ၂ဝဝ၆ ထဲေလာက္ က်ေတာ့မွပဲ မိမိလည္း ေတာင္ေတာင္အီအီေလးေတြ စေရးျဖစ္ လာတာပါ။ သူတုိ႔ ႏွစ္ေယာက္နဲ႔အတူ စာနယ္ဇင္း အသိုင္းအဝိုင္းက အရြယ္ သံုးပါးလံုးနဲ႔ သိကြၽမ္းခြင့္ရလာခဲ့ပါတယ္။ သူတုိ႔ႏွစ္ေယာက္ နဲ႔ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ဟိုနား ဒီနားမွာ ခဏတစ္ျဖဳတ္ ေတြ႕ဆံုျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ တစ္ခါမွေတာ့ က်ယ္က်ယ္ဝန္းဝန္း ေနာက္ေရး ေရွ႕ေရး ေဆြးေႏြးမိၾကတာမ်ဳိးေတြ မရွိေသးခဲ့ပါ ဘူး။ 'ရွာမွရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမား' ေဆာင္းပါးမ်ားမွာေတာ့ ေမာင္ဝံသက သူ႕ျပည္တြင္းနဲ႔ ႏုိင္ငံတကာ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာ မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သေဘာထား အျမင္မ်ား၊ အယူအဆမ်ား ကို တင္ျပထားတယ္'လို႔ မွတ္ယူခ်င္ပါတယ္။ 'စာေပေဝဖန္ ေရးအေပၚမွာ ထားရွိတဲ့ သူ႕သေဘာထား အျမင္မ်ားကိုလည္း ခုလို ေဖာ္ျပခဲ့တာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ 'စာအုပ္စာေပ ဆိုတာ ပံုႏွိပ္ထုတ္ေဝလိုက္ၿပီ ဆိုကတည္းက အမ်ားျပည္သူနဲ႔ ဆိုင္ သြားၿပီ၊ ႀကိဳက္ရင္ ခ်ီးက်ဴး၊ မႀကိဳက္ရင္ ႐ႈတ္ခ်၊ ေဝဖန္ခြင့္ မျပဳဘူးလို႔ တားဆီးလို႔မွ မရတာ။ အေဝဖန္ မခံႏိုင္ရင္ ပံုမႏွိပ္နဲ႔၊ အိမ္မွာပဲ သိမ္းထားေပါ့'။ (အေရမထူႏိုင္တဲ့ ကြၽန္ေတာ္၊ စာ -၄၁၇၊ ရွာမွရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမား)

ေမာင္ဝံသရဲ႕ ေဝဖန္ေရး အေပၚ ထားရွိတဲ့ သူ႕အျမင္ သေဘာထား အေၾကာင္းမ်ားကို ေရးရင္း 'ေအး မင္းကိုယ္ မင္းလည္း မ်ားမ်ားေဝဖန္၊ တျခားသူေတြကိုလည္း မ်ားမ်ား ေဝဖန္၊ ငါ့ကိုေတာ့ ေဝဖန္မယ္ မၾကံနဲ႔၊ ပါးကုိၾကြပ္ၾကြပ္က်ဳိး ေအာင္ ႐ိုက္မယ္'ဆိုတဲ့ ေဝဖန္ေရး သေရာ္စာေလးကို သတိ သြားရမိပါတယ္။ ဒီသေရာ္စာေလးဟာ အၿငိမ့္လူရႊင္ေတာ္ႀကီး မ်ားရဲ႕ ဟာသဖန္တီးမႈကေန ထြက္ေပၚလာခဲ့တာပါ။

ဆရာ ေမာင္ဝံသရဲ႕ ေဆာင္းပါး ေပါင္းခ်ဳပ္ထဲက တစ္ခုခ်င္းနဲ႔ သီးျခား သေဘာလကၡဏာ particularity ေဆာင္တဲ့ အျမင္အယူမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေတာ့ ဘာမွ မေျပာ လိုေတာ့ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းမ်ားအတြင္း ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား ဘယ္လို ေဆာင္ရြက္ရမယ္ ဆိုတဲ့ ျပႆနာမ်ဳိးကေတာ့ ေဆြးေႏြးေျပာဆိုသင့္တဲ့ ျပႆနာမ်ဳိးပါ။ (အပိုင္း ၈ ႏိုင္ငံတကာ ဒီမိုကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္းေရး အေတြ႕အၾကံဳမ်ား)။ ဒီျပႆနာမ်ဳိးက အမ်ားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ Universality ဘံုျပႆနာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ ျပႆနာတစ္ခု ကေတာ့ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးရဲ႕ ကာလ သံုးပါးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ျပႆနာ မ်ားပါ။ ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္ အပိုင္း (၂) ျမန္မာႏိုင္ငံေရး အေတြးအျမင္မွ ေဆာင္းပါးအမွတ္ (၄) ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ မွားခဲ့သလား။ အပိုင္း (၃) ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး ျမင္ကြင္းမွ ေဆာင္းပါးအမွတ္ (၈) အတိုက္အခံပမညတကို ျပန္လည္တူးဆြၾကည့္ျခင္း၊ (၉) ပမညတကသာ ၾကားေနခဲ့ေသာ္၊ (၁ဝ) ၈၈ ႏွစ္ အဘထံမွ ေပးစာ။ အပိုင္း (၉) ေရာင္စံုအေတြး အျမင္မွ ေဆာင္းပါး (၈) သခင္တင္ျမကို အေၾကာင္းျပဳ၍... စတဲ့ ဆရာ ေမာင္ဝံသရဲ႕ ေဆာင္းပါးမ်ားမွာ ပါတဲ့ ေဖာ္ထုတ္ ခ်က္မ်ားဟာ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းေခတ္ ႏိုင္ငံေရး ျပႆနာမ်ား ျဖစ္တာေၾကာင့္ မလဲႊမေရွာင္သာ က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ေဆြးေႏြး ေျပာဆုိၾကၿပီး 'ျဖစ္ရပ္မွ တရားရွာ'တဲ့ ဦးတည္ခ်က္မ်ဳိး ထားရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့သမိုင္းနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ျပႆနာ မ်ားကို ေျခရာေကာက္ တဲ့အခါ၊ ဆန္းစစ္တဲ့ အခါ၊ ျမန္မာ့လူ႕အဖဲြ႕အစည္းဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၂၁ ႏွစ္တိုင္တိုင္ ၿဗိတိသွ် ကြၽန္ဘဝ က်ေရာက္ခဲ့ ရတယ္ ဆုိတဲ့ သမိုင္းေနာက္ခံကို မ်က္ျခည္မျပတ္ဖို႔ လိုအပ္ ပါတယ္။ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီဘဝ က်ေရာက္ခဲ့ရျခင္းဟာ ျမန္မာ့သမိုင္း ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈကို အေကြ႕အေကာက္ေတြ ျဖစ္ေစတဲ့ အေျခခံအေၾကာင္းတရားတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာ့လူ႕အဖဲြ႕အစည္း အတြင္းမွာ ျဖစ္ထြန္း တိုးတက္ လာတဲ့ ေဒသဆိုင္ရာ အရွင္းရွင္ စနစ္နဲ႔ ေဒသဆိုင္ရာ အရင္းရွင္ လူတန္းစား ဆိုတာဟာ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕စနစ္၊ ကိုလိုနီစနစ္ က ပံုသြင္းေပး (mould) တဲ့အတိုင္း ျဖစ္ေပၚလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီပညာေရးစနစ္က ေျမေတာင္ ေျမႇာက္ေပးတဲ့အတိုင္း ျဖစ္တည္လာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီေခတ္နဲ႔ လြတ္လပ္ေရး ေခတ္ဦးက 'ပဲြစားႀကီး မ်ား' ဆိုတာဟာ ေဒသဆိုင္ရာ အရင္းရွင္ လူတန္းစားရဲ႕ 'ေရွ႕ေျပး'လူမႈအစုမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာတို႔ဟာ ဂ်ပန္နဲ႔ ေပါင္း၊ အဂၤလိပ္ကိုတိုက္၊ အဂၤလိပ္နဲ႔ ေပါင္း ဂ်ပန္ကို ျပန္တိုက္။ စစ္ၿပီးေတာ့ ၿဗိတိသွ်တို႔နဲ႔ ျပန္ေစ့စပ္ခ်ဳပ္ဆုိရတဲ့ စာခ်ဳပ္ႀကီး ၅ ခုနဲ႔ လြတ္လပ္ေရး ရယူခဲ့ရတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းဟာ ၿဗိတိသွ်စီးပြားေရး ႏိုင္ငံေရးဘဝမ်ား နဲ႔ ေရာေထြးယွက္တင္ ျဖစ္ခဲ့ရတာပါ။ ဒါ ပထမအခ်က္ပါ။ ဒုတိယအခ်က္က လြတ္လပ္ေရးေခတ္ ျမန္မာ့သမိုင္းဟာ အေထြေထြလက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡမ်ားကို ေတြ႕ၾကံဳ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတာ ကေန႔အထိပါပဲ။ တတိယအခ်က္ က ႏွစ္ ၆ဝ ေက်ာ္ ျမန္မာ့သမိုင္းဟာ ပါတီစံုစနစ္နဲ႔ အာဏာ ပိုင္စနစ္၊ တစ္ပါတီ စနစ္ကို ဘတစ္ျပန္ က်ားတစ္ျပန္ ႐ုန္းကန္ ခဲ့ရတဲ့ သမိုင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ စတုတၴအခ်က္က ျမန္မာ့ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းဟာ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္နဲ႔ အရင္းရွင္စနစ္ လမ္း ႏွစ္သြယ္အၾကား တစ္ေလွ်ာက္လံုး အားၿပိဳင္ခဲ့ရပါတယ္။ ပၪၥမအခ်က္က တစ္မ်ဳိးသားလံုး (မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားအားလံုး) ဥမကဲြ သိုက္မပ်က္ တစည္းတလံုးတည္း ေနေရးဆိုတဲ့ ေရွာ္ဗင္ဝါဒ (Chruvinism) နဲ႔ လူတစ္မ်ဳိး တစ္ႏိုင္ငံဝါဒ (Trivalnationalism) တို႔အၾကား တစ္ေလွ်ာက္လံုး ႐ုန္းကန္ ခဲ့ရပါတယ္။ ဒါဟာ ေခတ္သစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းရဲ႕ ေသေသ ခ်ာခ်ာ ၾကည့္မွ ျမင္ႏိုင္တဲ့ သမိုင္းဆိုင္ရာ ဗီဇမ်ဳိးေစ့ေတြ (inherent roots) ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္တစ္ေခတ္ ေကြ႕ တစ္ေကြ႕မွာ ေတြ႕ရတဲ့ သမိုင္းဆိုင္ရာ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား ဆိုတာဟာ ဒီဗီဇမ်ဳိးေစ့ တစ္ခုခုရဲ႕ အသီးအပြင့္ အခက္အလက္ မ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၅၆ ခု ေရြးေကာက္ပဲြတြင္ ဝိဓူရသခင္ခ်စ္ေမာင္ ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ပမညတက ကိုယ္စားလွယ္ ၄၆ ေနရာ ရရွိခဲ့ၿပီး လႊတ္ေတာ္တြင္ အဓိကအတိုက္အခံ အင္အားစု ျဖစ္လာျခင္း၊ ၁၉၅၈ ဇြန္လမွာ အာဏာရ ဖဆပလအဖဲြ႕ခ်ဳပ္ (သန္႔ရွင္း၊ တည္ျမဲ) အျဖစ္ ဂိုဏ္းကြဲသြားျခင္း၊ ပမညတ ေထာက္ခံမႈနဲ႔ သန္႔ရွင္း ဖဆပလအစိုးရ ဖဲြ႕ျခင္း၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ သခင္ႏုနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္းတို႔ရဲ႕ ေပးစာ ၂ ေစာင္ျဖင့္ အိမ္ေစာင့္အစိုးရ ဖဲြ႕စည္းျခင္း၊ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖဲြ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ ပံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္ ၁၁၆ ကို ျပင္ဆင္ၿပီး အိမ္ေစာင့္အစိုးရ (ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္း)အား ဒုတိယသက္တမ္း အာဏာတိုး ေပးျခင္း၊ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၁၁၆ ျပင္ဆင္ျခင္းကို ပမညတ က ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ကန္႔ကြက္ျခင္း၊ (သခင္ ခ်စ္ေမာင္ကို ဝိဓူရ အမတ္ႀကီးထံုး ႏွလံုးမူ၍ ေလွ်ာက္လဲေခ်ပသျဖင့္ ဝိဓူရ ဘဲြ႕အမည္ ေပးျခင္း)၊ ပုဒ္မ ၁၁၆ ကို မျပင္ဘဲ သန္႔ရွင္း၊ တည္ျမဲ၊ ပမညတ ပူးတဲြ၍ ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရ ဖဲြ႕ရန္ အၾကံ  ေပးျခင္း၊ (ပုဒ္မ ၁၁၆ ကို ျပင္တဲ့ေန႔ဟာ ဗမာျပည္မွာ 'ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ' ကြယ္လြန္တဲ့ေန႔ (ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ  ဖ်က္သိမ္းခံရတ့ဲ ေန႔ပဲ)လုိ႔ သခင္ခ်စ္ေမာင္က ပါလီမန္အတြင္း မွာ ျပတ္ျပတ္သားသား ကန္႔ကြက္ခဲ့ပါတယ္။ ပမညတ ေထာက္ခံမဲေၾကာင့္ သန္႔ရွင္း ဖဆပလအစိုးရကို (အာဏာပိုင္ ဝါဒ (Authoritarianism) က်င့္သံုး လိုသူမ်ားက အာဏာ သိမ္းခဲ့တာ ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆမယ္ဆိုရင္ ပမညတ အတိုက္အခံ တစ္ေယာက္မွ မရွိေတာ့တဲ့ ပထစ အမတ္မ်ား ကိုယ္စားျပဳ ထားတဲ့ 'ျပည္ေထာင္စုပါတီ အစိုးရကို အာဏာပိုင္ဝါဒ က်င့္သံုးလိုသူမ်ားက ဘာေၾကာင့္ ၁၉၆၂ မတ္လ အာဏာ သိမ္းပဲြ ဆင္ႏဲႊခဲ့ၾကတာပါလဲ။ ပထမ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ မွာ ဗကပအဖဲြ႕ဝင္တခ်ဳိ႕၊ ျပည္သူ႕ရဲေဘာ္ပါတီ၊ မြန္ျပည္သစ္ ပါတီနဲ႔ ေကအင္န္ယူတခ်ဳိ႕ အပါအဝင္ သူပုန္ ၁ဝဝဝဝ ေလာက္ လက္နက္ခ်ၿပီးပါၿပီ။ ျပည္တြင္း ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈ ဒီေရ က်ေနလို႔ ၁၉၆ဝ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၆ ေရြးေကာက္ပဲြေတာင္ က်င္းပေပးခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ သူပုန္အႏၲရာယ္ဆိုတာေၾကာင့္ အာဏာ သိမ္းတာ မဟုတ္တာ ေသခ်ာပါတယ္။ အာဏာသိမ္းသူမ်ား က ၁၉၆၂ ထဲမွာ 'ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမး္စဥ္'ကို ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ဇူလိုင္လဆန္းထဲမွာ 'မဆလပါတီ'ကို ထူေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ 'အညမညသေဘာတရား'ဆိုတာကို ထုတ္ျပန္ပါတယ္။ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ လူငယ္ စတဲ့ လူထု လူတန္းစား အဖဲြ႕အစည္းမ်ား ဖဲြ႕စည္းခဲ့ ပါတယ္။ အေမရိကန္က ကြန္ျမဴနစ္ ဆန္႔က်င္ေရးအတြက္ ျမန္မာနဲ႔ ဆက္ဆံ ခဲ့တာ။ တ႐ုတ္က 'မူ ငါးခ်က္' ေၾကာင့္ ျမန္မာနဲ႔ ဆက္ဆံခဲ့တာပါ။ ဆုိဗီယက္က ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ ေၾကာင့္ ဆက္ဆံခဲ့တာပါ။ (ပမညတ၊ မလညပ) အတိုက္ အခံမ်ားကလည္း 'ျမန္မာ့ဆုိရွယ္လစ္လမ္းစဥ္'ကို 'ဘံု လုပ္ငန္းစဥ္'အျဖစ္ သေဘာထားၿပီး ဆက္ဆံခဲ့ၾကတာပါ။ ဒီလိုနဲ႔ မဆလ အစိုးရဟာ ၁၉၆၂-၁၉၈၈ အထိ ၂၆ ႏွစ္တိုင္တိုင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို တစ္ပါတီ စနစ္၊ အာဏာပိုင္စနစ္ တို႔နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သြားခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈၈ ၾသဂုတ္လ အတြင္းမွာ ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လမ္းစဥ္ ပါတီ ၿပိဳကဲြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း သြားပါတယ္။ ဒါျဖင့္ ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီဟာ ဘာမ်ား မွားခဲ့ပါသလဲ။ (မဆလ ပါတီ) ရဲ႕ ဗဟိုႏိုင္ငံေရး တကၠသိုလ္ရဲ႕ နည္းျပခ်ဳပ္၊ မဆလပါတီရဲ႕ လမ္းညႊန္ သေဘာတရား ျဖစ္တဲ့ 'လူနဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္တို႔၏ အညမည သေဘာတရား'ကို ေဖာ္စပ္ရာမွာ ပါဝင္ခဲ့သူ (ကိုကိုေမာင္ အမည္ခံ ဦးခ်စ္လိႈင္က ၁၉၆၂-၈၈ ခုႏွစ္အတြင္း ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ ထူေထာင္ ေအာင္ျမင္မႈ မရရွိခဲ့ျခင္း၏ အေျခခံအေၾကာင္းမွာ 'ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ အေထြေထြ ေခတ္ ေနာက္က်မႈႀကီး'ဟူေသာ သမိုင္း ဘဝေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆိုရွယ္လစ္ စီးပြားေရးစနစ္ တည္ေဆာက္ရန္ အခ်ိန္ မေရာက္ခဲ့ေသးသည္မွာ အမွန္ျဖစ္သည္လုိ႔ ယူဆပါ တယ္ တဲ့။ (ရွာမွရွားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသမား၊ စာ-၇၅)

ဒီျပႆနာမွာ ေမာင္ဝံသက 'အေၾကာင္းရင္းဟာ ေခါင္းေဆာင္မႈ ျပႆနာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္တယ္'လို႔ ယူဆ ပါတယ္တဲ့။ (အထက္ပါစာအုပ္၊ စာ-၇၄၊ ၇၅) ဆရာ ခင္ဗ်ား... တကယ္လို႔မ်ား မဆလပါတီ ေခါင္းေဆာင္မႈကသာ နည္းမွန္ လမ္းမွန္ ေခါင္းေဆာင္မႈသာ ေပးခဲ့ရင္ 'ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ဟာ ေအာင္ျမင္မယ္'လို႔မ်ား ယူဆခ်င္ ပါသလား။

တကယ္က 'ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္' ဆိုတာ ဟာ စကတည္းက ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ (လံုးဝမဟုတ္ဘဲ) 'အစိုးရ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ အရင္းရွင္စနစ္' (State Monopoly Capitalism) သာ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ပဲ ယူဆသူေတြ ရွိၾကပါတယ္။ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းရဲ႕ ဥစၥာဓန ရွိရွိသမွ်ဟာ Cronyism and Nepotism လမ္းေၾကာင္းမ်ားကတစ္ဆင့္ အာဏာရွိတဲ့ လူမႈအစုမ်ားထံ (အနည္ထိုင္သလို) စုပံုၿပီးရင္း စုပံုလာကာ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ျမန္မာ့ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းဟာ LDC ႏိုင္ငံဘဝ က်ေရာက္ခဲ့ရတယ္ မဟုတ္ပါလား။ လူမႈ စနစ္ရဲ႕ အစြန္းတစ္ဖက္မွာ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူထုက ဆင္းရဲတြင္း တျဖည္းျဖည္း နက္လာၿပီး အျခားတစ္ဖက္စြန္းက လက္ တစ္ဆုပ္စာသာ ရွိတဲ့ လူမႈအစု ကေလးကေတာ့ က်ိက်ိတက္ ၾကြယ္ဝ ခ်မ္းသာလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါကို 'ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္'လို႔ ယူမွတ္ခ့ဲရင္ 'ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ဟာ ေအာင္ျမင္တယ္၊ ရည္မွန္းခ်က္ ေပါက္ေျမာက္တယ္'လို႔  မွတ္ယူရမယ္ မဟုတ္ပါလား။

၁၉၆ဝ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္းက ျမန္မာ့ အတိုက္အခံမ်ား ဟာ အထူးသျဖင့္ ဥပေဒတြင္း မာ့က္စ္ ဝါဒီမ်ားဟာ 'ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္' ဆိုတဲ့ 'ငါးစာေလး'အေပၚ 'တဏွာ' လြန္ခဲ့ၾကတာေၾကာင့္ ဒီ 'ငါးစာေလးေနာက္က အေခ်ာင္ဝါဒ ငါးမွ်ားခ်ိတ္မွာ အမိခံၾကရၿပီး အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရး ဘဝကို သမိုင္းစင္ျမင့္ေပၚက အဖယ္ရွား ခံခဲ့ၾကရ တာဟာ ဒီကေန႔ အထိပါပဲ။ နာၾကည္း ေနာင္ၾကဥ္ဖြယ္ ေကာင္းလွတဲ့ သမိုင္း သင္ခန္းစာ တစ္မ်ဳိးပါပဲ။ လူေတြက မရွိၾက ေတာ့ေပမယ့္ 'သမိုင္းသင္ခန္းစာ'ေတြေတာ့ လတ္ဆတ္ေနၾကဆဲ ပါပဲ။

ေအာင္ၿငိမ္း

0 comments:

Post a Comment